T.C.
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
YURTDIŞI TEŞKİLATI KUR'AN-I KERİM VE
DİNİ BİLGİLER KURSLARI YÖNERGESİ (*)
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
Madde 1- Bu yönergenin amacı, yurtdışında bulunan vatandaş ve
soydaşlarımız ile çocuklarına Kur’an-ı Kerim öğretilmesi ve diğer dini bilgiler
verilmesi, milli birlik ve beraberlik ruhu içinde milli ülkülere ve vatana
bağlılıklarının güçlendirilmesi amacıyla, Kur’an-ı Kerim ve Dini Bilgiler Kurslarının
çalışma usul ve esaslarını tesbit etmektir.
Kapsam
Madde 2- Bu yönerge, Başkanlıkça yurtdışında yürütülen Kur’an-ı Kerim ve
Dini Bilgiler Kurslarındaki eğitim ve öğretim faaliyetlerini kapsar.
Dayanak
Madde 3- Bu yönerge, 633 Sayılı Diyanet İşleri Başkanlığı Kuruluş ve
Görevleri Hakkında Kanuna dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu yönergede geçen;
"Başkanlık", Diyanet İşleri Başkanlığını,
"Müşavirlik", Din Hizmetleri Müşavirliğini, (Sosyal İşler Müşavirliğini)
"Müşavir", Din Hizmetleri Müşavirliğini, (Sosyal İşler Müşavirini)
"Ataşelik", Din Hizmetleri Ataşeliğini, (Sosyal İşler Ataşeliğini)
"Ataşe", Din Hizmetleri Ataşesini, (Sosyal İşler Ataşesini)
"Kurs", Kur’an-ı Kerim ve Dini Bilgiler Kursunu,
"Öğretici", Kur’an-ı Kerim ve Dini Bilgiler Kurslarında görev yapan din
görevlisini,
"Öğrenci" , Kur’an-ı Kerim ve Dini Bilgiler Kurslarındaki öğrenciyi ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kursların Açılış ve Gayesi
Açılış
Madde 5- Kurslar, camiler ile Müşavirlik ve Ataşeliklerce uygun görülen diğer
yerlerde açılır; günlük ve haftalık ders saatleri, mahalli şartlar ve ihtiyaçlar dikkate
alınarak Müşavirlik veya Ataşeliklerce belirlenir.
Gaye
Madde 6- Kursların Gayesi;
a) Kur'an-ı Kerimi usulüne uygun olarak yüzünden okumayı öğretmek,
b) Müfredat programında belirtilen namaz sure ve dualarını ezberletmek ve
bunların meallerini öğretmek,
c) İsteyenlere hafızlık yaptırmak,
d) İslâm dininin inanç, ibadet ve ahlak esasları, milli ve kültürel konular ile
Peygamberimizin hayatı ve örnek ahlakı hakkında özlü bilgiler vermek.
* Bu Yönerge 31/12/1992 tarih ve 60 sayılı Başkanlık onayı ile yürürlüğe girmiştir.
R-13/2 OCAK-2004
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yönetim ve Denetim
Yönetim
Madde 7- Kursların yönetimi, ilgili müşavir veya ataşeye aittir. Müşavir veya
ataşeler kursların mevzuata göre yönetilmesini sağlamak üzere kurslarla ilgili
yönetmelik, yönerge, genelge, vb. yazıların kurslara ulaştırılmasını, uygulanmasını
ve bu maksatla tutulan bir dosyada saklanmasını temin ve takip ederler.
Denetim
Madde 8- Kursların denetimi, ilgili Müşavirler ve Ataşelerce yürütülür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kayıt ve Yoklama
Kayıt İşlemleri
Madde 9- Kurslarda kayıt tarihleri Müşavirlik veya Ataşeliklerce tesbit edilir.
Kayıt İçin Gerekli Belgeler
Madde 10- Kursa kayıt olacaklardan aşağıdaki belgeler istenir;
a) Dilekçe,
b) Nüfus hüviyet cüzdanının fotokopisi veya örneği,
c) iki adet vesikalık fotoğraf.
Kayıt ve Yoklama
Madde 11- Kursa kayıt için müracaat edenler gerekli belgeleri tamamlamaları
halinde müracaat sırasına göre öğrenci sicil defterine kaydedilir ve öğrencilerin kursa
devamı takip edilir.
Öğrenci Durum Çizelgesi
Madde 12- Kursa devam eden öğrencilerin “Öğrenci durum çizelgeleri”, (Ek:l)
öğrenci kayıtlarının tamamlanmasından itibaren bir ay içinde, din görevlisi tarafından
doldurulup imzalandıktan sonra ilgili Müşavirlik veya Ataşeliğe teslim edilir.
Kurslara devam eden öğrenci sayılarını gösterir istatistiki bilgiler yıllık faaliyet
raporunda Başkanlığa bildirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Eğitim ve Öğretim
Müfredat Programı ve Uygulaması
Madde 13- Kurslarda Başkanlıkça yurtdışı için hazırlanan müfredat
programı (Ek:2) uygulanır.
Derslerde, Başkanlıkça ders kitabı olarak yayınlanan veya tavsiye edilen
kitaplar takip edilir.
(Kurslarda, Başkanlıkça yayınlanmış olan veya tavsiye edilen yayınların
dışında basılı, sesli ve görüntülü yayınlar ile Mushafları İnceleme Kurulu tarafından
mühürlenmemiş Kur'an-ı Kerimler eğitim-öğretimde kullanılamaz ve öğrencilere
tavsiye edilemez.)
OCAK-2004 R-13/3
Ders Saatleri ve Ders Konularının İşlenmesi
Madde 14- Kurslardaki haftalık ders saatleri müfredatta belirlenen ders ve
konuların dağılımı, mahalli şartlar ve ihtiyaçlar göz önünde bulundurularak
Müşavirlik veya Ataşeliklerce düzenlenir.
ALTINCI BÖLÜM
Komisyonların Teşkili, Değerlendirme ve Belge İşlemleri
Komisyon Teşkili
Madde 15- Kurslarda okuyan öğrencilerle ilgili değerlendirme, Müşavirlik
veya Ataşeliklerce Müşavirlik ve Ataşelik kuruluşu bulunmayan ülkelerde ise
komisyon üyelerinin çoğunluğu din görevlisi olmak kaydıyla misyon şefliğince
belirlenecek komisyonca yapılır.
(Değişik:14.04.1994 tarih ve 21 sayılı onay) Hafızlığa çalışan öğrencilerin
hafızlık tesbit sınavları ise, Müşavirin başkanlığında (en az ikisi hafız olmak üzere)
Başkanlıkça kurulacak üç kişilik komisyon tarafından yapılır ve Müşavirlik
komisyon teşkili için teklifte bulunur.
Sınavların yeri ve tarihi ilgili Müşavirlik veya Ataşeliklerce tesbit edilir.
Değerlendirme
Madde 16- Değer1endirme, her ders için ayrı ayrı olmak üzere 100 puan
üzerinden yapılır. Öğrencinin başarılı sayılabilmesi için her dersten en az 50 puan
alması şarttır.
Hafızlığa çalışan öğrenci1erin başarılı sayılabilmeleri için hafızlık dahil her
dersten 100 üzerinden 50 puan almaları şarttır.
Belge İşlemleri
Madde 17- Değerlendirme sonucunda başarılı olan öğrencilere Başkan1ıkça
bastırılan “Kur’an-ı Kerim ve Dini Bilgiler Kursu Bitirme Belgesi” (Ek:3) din
görevlisi tarafından imzalanıp ilgili Müşavir veya Ataşenin, Müşavir1ik veya
Ataşelik kuruluşu bulunmayan ülkelerde ise Sınav Komisyonu Üyelerince tanzim
edildikten sonra Belge Defterlerine kayıt edilerek hak sahiplerine imza karşılığında
teslim edilir.
(Değişik:14/04/1994 tarih ve 21 sayılı onay) Hafızlık tespit sınavında başarılı
olanların hafızlık belgeleri ise Başkanlıkça verilir. Bu belgeler, Başkanlıkta
tutulmakta olan Hafızlık Belge Defterine kaydedildikten sonra Müşavirliklere
gönderilir. Hak sahiplerine imza karşılığında verilen belgelerin teslim tutanağı
Başkanlığa gönderilir.
Kurslarda Bulundurulacak Defterler ve Diğer Lüzumlu Belgeler
Madde 18- Kurslarda;
a) Öğrenci sicil defteri,
b) Gelen-giden evrak kayıt defteri,
c) Kursun açılışı ile ilgili izin belgesi,
d) Öğrenci durum çizelgesi,
e) Kurslarla ilgili yönerge ve genelgeler,
f) Gelen ve giden yazılar,
Bulundurulur.
R-13/4 OCAK-2004
YEDİNCİ BÖLÜM
Muhtelif Hükümler
Kurslarda Sosyal ve Kültürel Faaliyetler
Madde 19- Öğrencilerin milli birlik ve beraberlik ruhu içinde milli ve manevi
değerlerimize ve vatana bağlılıklarının güçlendirilmesini sağlamak gayesiyle, ilgili
Müşavir veya Ataşenin uygun göreceği belirli bir program dahilinde, dini gün ve
geceler ile milli gün ve bayramlarda günün mana ve önemini belirten toplantılar
yapılabilir. Bilgi yarışmaları düzenlenebilir ve kurs sonunda da törenler tertip
edilebilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
Madde 20- Bu yönerge, onaylandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 21- Bu yönerge hükümlerini Diyanet İşleri Başkanı yürütür.
OCAK-2004 R-13/5
EK-1
YURTDIŞINDA OKUYAN ÖĞRENCİ SAYILARI VE
ÖĞRETİCİ DURUMUNU GÖSTERİR ÇİZELGE
ÜLKESİ :
EYALETİ :
ÖĞRETİM YILI :
ÖĞRENCİ SAYISI
KURSUN HIFZ YÜZÜNE
ADI
ÖĞRETİCİNİN
ADI VE SOYADI
Erkek Kız Erkek Kız Toplam
R-13/6 OCAK-2004
EK–2
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
YURTDIŞI TEŞKİLATI
KUR'AN-I KERİM VE DİNİ BİLGİLER KURSLARI MÜFREDATI
Kur'an-ı Kerim ve Dini Bilgiler Kurslarının Gayesi
1- Kur'an-ı Kerimi usulüne uygun olarak okutmak, ezberletmek, bazı sure, ayet ve
duaların meallerini öğretmek, isteyenlere hafızlık yaptırmak,
2- İslâm dininin inanç, ibadet ve ahlâk esaslarıyla ilgili temel bilgiler vermek,
3- Peygamberimizin hayatı ve örnek ahlâkı (Sireti) hakkında özlü bilgiler vermek,
4- Yurtdışındaki vatandaş veya soydaşlarımız tarafından bilinmesinde zaruret
görülen ilmihal konularında yeterli bilgiler vermek,
5- Milli kültürümüzle ilgili bilgiler vermek.
AÇIKLAMALAR
Yukarıdaki gayelere ulaşabilmek için aşağıdaki esaslara uyulacaktır:
1- Ders konuları, öğrencilerin genel kültür seviyeleri ve pedogojik gelişmeleri ve
Türkçe'ye vakıf oluşları göz önünde bulundurularak; sevdirici, düşündürücü ve ikna edici
bir şekilde işlenecektir.
2- Dini bilgilerin Milli Birlik ve Beraberliği sağlayıcı karşılıklı sevgi, saygı,
kardeşlik, arkadaşlık ve dostluk bağlarını güçlendirici, vatan, millet, bayrak, sancak,
şehitlik ve gazilik gibi yüce kavramların sevdirici ve benimsetici bir tarzda verilmesine
özen gösterilecektir.
3- İnanç ve davranış bütünlüğünün önemi her vesile ile belirtilecektir.
4- İbadetin insan fıtratında mevcut vazgeçilmez bir ihtiyaç olduğu öğrencilere
kavratılacaktır.
5- İbadetlerin, Allah (c.c.)'a karşı saygı, sevgi ve şükran duygularının ifadesi olması
yanında kişinin sağlığına, toplum fertlerinin birbirine sevgi ve saygıyla bağlanmalarına,
yardımlaşmalarına, dayanışmalarına, fert ve toplum münasebetlerinin iyi ve düzenli bir
şekilde yürütülmesine, insanı fazilete ve mutluluğa eriştirmesine sağladığı katkılar
özellikle belirtilecektir.
6- Her türlü ibadet ve temizlik gibi güzel ahlâkın da kalbi arıtıp ruhu yücelten,
insanı ulvî duygulara ulaştıran bir unsur olduğu gerçeği benimsetilecektir.
7- Peygamber efendimizin hayatı ile ilgili konular işlenirken O'nun üstün şahsiyeti
örneklerle anlatılacak ve öğrencilere Peygamber sevgisi verilecektir.
8- Öğrencilerin kursa kendi çevrelerinden getirmeleri muhtemel yanlış bilgi ve
telkinler ile yabancı kültürel etkiler, ilmî bir yaklaşımla düzeltilerek, müslümanlığın
hurafeden uzak, akıl ve ilimle çatışmayan yüce bir din olduğu kavratılacaktır.
9- Eğitim ve öğretim esnasında Devletimizin temel ilkeleri daima gözönünde
bulundurulacak, vicdan ve düşünce özgürlüğü zedelenmeyecektir.
KUR'AN-I KERİM DERSİ
MÜFREDATI
Yıllık 325 Saat
OCAK-2004 R-13/7
KUR'AN-I KERİM
1- Öğrencilere Kur'an-ı Kerim harflerini, hece, kelime ve ayetlerini usulüne uygun
bir şekilde, gerektiğinde yazarak, tanıtmak ve okutmak,
2- Kur'an-ı Kerimi hatasız tecvid kaidelerine riayet ederek okumayı öğretmek,
3- İsteyenlere Kur'an-ı Kerimin tamamını doğru olarak hıfzettirmek.
(ezberlettirmek)
4- Öğrencilere ibadetler için gerekli olan sure, ayet ve duaları ezberlettirmek ve
meallerini öğretmek,
AÇIKLAMALAR
Yukarıdaki gayelere ulaşabilmek için;
1- Öğrenciler, öğretim yılı başında Kur'an okumadaki seviyelerine göre ayrılarak
grup çalışmaları yaptırılacaktır.
2- Başlangıçta Kur'an harfleri mahreç farklarıyla kalınlık ve incelikleri göz önünde
bulundurularak öğrencilere uygulamalı bir şekilde öğretilecektir.
3- Yüzünden okuma ve ezberletme çalışmaları yapılırken öğrencilerin her birinin
önünde önceleri Kur'an alfabesi, daha sonra Kur'an-ı Kerim bulundurulacak, öğrenciler
arasında sıra takip etmeksizin metin okutturulacak, böylece bir öğrenci okurken,
diğerlerinin de aynı metni takibi sağlanacaktır.
4- Öğretici, örnekleri önce kendi okuyacak sonra öğrencilere yeteri kadar
tekrarlattıracaktır. Ayrıca, toplu halde (Koro halinde) çalışmalar yaptırılacak, kelime,
cümle ve âyetler öğreticinin önderliğinde kavratılacaktır.
5- Kulak ve ses terbiyesine önem verilecek, öğrencinin telâffuz yanlışlıkları
alışkanlık haline gelmeden düzeltilecektir. Bu arada teyp, video, gibi teknik araçlar
vasıtasıyla bant ve kaset gibi vs. araçlardan faydalanılacaktır.
6-Tecvid konuları uygulamalı olarak işlenecek, anlatılan bir konunun uygulanması
örneklerle yapılacaktır.
7- Ezber çalışmalarında, kısa ve kolay metinlerden başlamak suretiyle tedrici bir
ilerleme sağlanacak, ezberlerin ağır ağır ve usulüne uygun bir şekilde okunmasına özen
gösterilecektir.
KUR'AN-I KERİM DERS KONULARI
Yıllık 325 Saat
ÜNİTE I- (65 Saat)
Amaçlar
A- Kur'an Elifbasını öğretmek.
B- Namazlarda okunan duaları ezberletmek.
C- Amentü duasını ezberletmek.
Araç
Kur'an elifbası, yazı tahtası, tebeşir, teyp ve video ve bunlara ait kasetleri.
Konular
1. a- Harfler ve tanıtılması
b- Sübhaneke duasının ezberletilmesi
2. a- Harekelerin tanıtılması (üstün-esre, ötre)
b- Et-tehiyyatu duasının ezberletilmesi
3. a- Harflerin başta-ortada-sonda yazılışları
b- Allahümme Salli-Allahümme Barik dualarının ezberletilmesi
4. a- Harflerin başta-ortada-sonda yazılışlarının tekrarı
b- Rabbena Atina... dualarının ezberletilmesi
5. a- Harflerin başta-ortada-sonda yazılışlarının tekrarı
b- Kunut dualarının ezberletilmesi
R-13/8 OCAK-2004
6. a- Cezm'in öğretilmesi
b- Kunut dualarının ezberletilmesine devam
7. a- Şeddenin öğretilmesi
b- Amentünün ezberletilmesi
Ünite II- (130 Saat)
Amaçlar
A- Şedde ile tenvini öğretmek
B- Med harflerini öğretmek
C- Namazlarda okunan sureleri ezberletmek
D- Kur'an-ı Kerimi yüzünden okumaya başlanması
Araç
Kur'an elifbası, yazı tahtası, tebeşir, teyp ve video ve bunlara ait kasetler
Konular
1. a- Şeddenin öğretilmesine devam
b- Fatiha suresinin ezberletilmesi
2. a- Tenvinin öğretilmesi
b- Görülen konuların genel tekrarı
3. a- Med harflerinin öğretilmesi
b- Nas suresinin ezberletilmesi
4. a- Med harflerinin öğretilmesine devam
b- Felak suresinin ezberletilmesi
5. a- Med harflerinin öğretilmesine devam
b- İhlas suresinin ezberletilmesi
6. a- Elif-lam takısının öğretilmesi
b- Tebbet suresinin ezberletilmesi
7. a- Elif-lam takısının öğretilmesine devam
b- Nasr suresinin ezberletilmesi
8. a- Kur'an okumaya giriş kitabında görülen konuların genel tekrarı
9. a- Kur'an-ı Kerimin yüzünden okumaya başlanması
b- Kafirun suresinin ezberletilmesi
10. a- Kur'an-ı Kerimi yüzünden okumaya devam
b- Kevser suresinin ezberletilmesi
11. a- Kur'an-ı Kerimi yüzünden okumaya devam
b- Maun suresinin ezberletilmesi
12. a- Kur'an-ı Kerimi yüzünden okumaya devam
b- Kureyş suresinin ezberletilmesi
13. a- Kur'an-ı Kerimi yüzünden okumaya devam
b- Fi1 suresinin ezberletilmesi
14. a- Kur'an-ı Kerimi yüzünden okumaya devam
b- Ezberletilen surelerin genel tekrarı
Ünite III (130 Saat)
Amaçlar
A- Ayet-ül Kürsi'yi, Bakara suresinin son iki, Haşr suresinin son üç ayetlerini, Kadr
ve Asr surelerini ezberletmek
B- II. Ünitede ezberletilen namaz surelerinin tekrarını yapmak
C- Müezzinlik, ezan ve kamet getirmeyi öğretmek
D- Kur'an-ı Kerimi yüzünden okutulmasına devam etmek
E- Tilavet secdesi hakkında bilgi vermek
OCAK-2004 R-13/9
Araçlar
Kur'an-ı Kerim, ünite ile ilgili teyp ve video ve kasetleri
Konular
1. a- Müezzinlik tatbikatı
b- Kur'an-ı Kerimi yüzünden okumaya devam
2. a- Kur'an-ı Kerimi yüzünden okumaya devam
b- Ayet'ül-kürsinin ezberletilmesi
3. a- Kur'an-ı Kerimi yüzünden okumaya devam
b- Ayet'ül-kürsinin ezberletilmesine devam
4. a- Kur'an-ı Kerim'den yasin suresinin 1 ve 2. sayfalarının yüzünden okutulması
b- Bakara suresinin son iki ayetinin ezberletilmesi
5. a- Yasin suresinin 3 ve 4. sayfalarının yüzünden okutulması
b- Bakara suresinin son iki ayetinin ezberleti1mesine devam
6. a- Yasin suresinin 5 ve 6. sayfalarının yüzünden okutulması
b- Haşr suresinin son üç ayetinin ezberletilmesi
7. a- Mülk suresinin yüzünden okutulması
b- Haşr suresinin son üç ayetinin ezberletilmesine devam edilmesi
8. a- Nebe suresinin yüzünden okutulması
b- Amenerrasulü ve Haşr suresinden ezberlenenlerin tekrarı
9. a- Fetih suresinin 1 ve 2. sayfalarının yüzünden okutulması
b- Nas ve Felak surelerinin tekrar edilmesi
10. a- Fetih suresinin 3,4 ve 5. sayfa1arının yüzünden okutulması
b- İhlas ve Tebbet surelerinin tekrar edilmesi
11. a- Duha-İnşirah-Tin-Alak surelerinin yüzünden okutulması
b- Nasr ve Kafirun surelerinin tekrar edilmesi
12. a- Kadr-Beyyine-Zi1zal-Adiyat sürelerinin yüzünden okutulması
b- Kevser ve Maun surelerinin tekrar edilmesi
13. a- Karia-Tekasür-Asr-Hümeze sürelerinin yüzünden okutulması
b- Kureyş ve Fil surelerinin tekrar edilmesi
14. a- Tilavet secdesi hakkında bilgi verilmesi,
b- Kadr suresinin ezberletilmesi,
15. a- Ezber edilen sure ve duaların genel tekrar,
b- Asr suresinin ezberletilmesi.
İTİKAT DERSİ
MÜFREDATI
Yıllık 25 Saat
İTİKAT DERSİ KONULARI
Yıllık 25 Saat
Genel Amaçlar
A- Kurslarda okuyan öğrencilere İslâm dininin inanç esaslarını kavratmak
B- İslâm dininin itikad konularını olumlu ve ilmi bir şekilde açıklamak ve bu
konularda ikna kabiliyeti kazandırmak
R-13/10 OCAK-2004
AÇIKLAMALAR
Yukarıdaki amaçlara ulaşabilmek için;
A- Derslerde öğrencilerin kültür seviyeleri daima dikkate alınacak ve bu konular
öğrenciye faydalı olacak şekilde işlenecektir.
B- Öğrenciler derslerde konu ile ilgili araştırmalara sevkedilecektir
C- Öğrencilerin konular üzerinde düşünmeleri ve muhakeme etmeleri sağlanacaktır.
D- Konular işlenirken anlaşılması güç, öğrencileri şüphe ve tereddüde düşürecek
söz ve açıklamalardan kaçınılacaktır.
I. BÖLÜM
İTİKAD
ÜNİTE I DİN (2 Saat)
AMAÇLAR
A- Dinin sözlük ve terim olarak tanımını yapmak.
B- Dinler hakkında genel bilgi vermek,
ARAÇ
Konu ile ilgili kitaplar
KONULAR
1. Din Neye Denir?
2. Dinin Gayesi
3. İslâm Dini ve diğer dinler
ÜNİTE II İMAN (3 Saat)
AMAÇLAR
A- Öğrencilere iman gerçeğini kavratmak
B- Kelime-i Tevhit ve Kelime-i Şehadeti anlamları ile öğretmek.
KONULAR
1- İman ne demektir ?
2- Kelime-i Tevhit ve Anlamı
3- Kelime-i Şehadet ve Anlamı.
ÜNİTE III. İMAN ESASLARI (20 Saat)
AMAÇLAR
A- Öğrencilere Amentü esaslarını öğretmek
B- Öğrencilerde Amentü ve esasları ile ilgili olumlu şuur ve duygular geliştirmek
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili kitap, dergi ve diğer basılı kaynak kitaplar.
B- Teyp, video ve bunlarla ilgili kasetler.
KONULAR
1- Allah'a İman
a- Allah'a nasıl inanırız
b- Allah'ın yarattıklarına verdiği nimetler.
c- Allah sevgisi
2. Meleklere İman.
a- Melekler Nasıl bir Varlıktır ?
b- Meleklerin özellikleri
c- Büyük Melekler ve Görevleri
d- Meleklere İnanmanın Fayda ve tesirleri
OCAK-2004 R-13/11
3. Kitaplara İman
a- Allah Tarafından Gönderilen Kitaplar
b- Kur'an-ı Kerim ve Özellikleri
c- Kur'an-ı Kerim-in Nazil Oluşu ve Vahiy gerçeği
d- Kur'an-ı Kerim-in yazılması ve Mushaf Haline Getirilişi
e- Kur'an-ı Kerim-e Karşı Görevlerimiz
4. Peygamberlere İman
a- Peygamber Kime Denir?
b- Peygamberlere Olan İhtiyaç.
c- Peygamberlerin Özellikleri
d- Peygamberlerin Görevleri
e- Kur'an-ı Kerim'de İsimleri Geçen Peygamberler.
f- Hz. Muhammed'in Son Peygamber Oluşu.
g- Mucize Neye Denir?
h- Keramet Neye Denir?
ı- Peygamberimizin Mucizeleri
5. Ahiret Gününe İman.
a- Ahiret Günü ne Demektir?
b- Ölüm
c- Kabir
d- Kıyamet
e- Hesap, Mükafat, Caza, Cennet, Cehennem.
f- Ahiret Gününe İnanmanın Faydaları.
6. Kadere İman.
a- Kader ve Kaza ne Demektir ?
b- İnsanın Sorumluluğu
c- Kadere İnanmanın Faydaları
d- İslâm'da Tevekkül Anlayışı
e- İslâm'da Çalışmanın Önemi.
İBADET DERSİ
MÜFREDATI
Yıllık 100 Saat
İBADET DERSİ KONULARI
Yıllık 100 Saat
AMAÇ:
1. İslâm Dini'nin ibadet esaslarını topluca tanıtmak.
2. Gerekli olan ibadet bilgilerini kazandırmak,
3. İbadetle birlikte temizliğin, düzenli ve dürüst yaşayışın ve iyilik severliğin,
dinimizin emir ve yasaklarının tabii sonuçları olduğunu kavratmak,
4. Birlik ve dayanışma ruhunun gelişmesini sağlamak.
R-13/12 OCAK-2004
AÇIKLAMALAR:
Yukarıdaki amaçlara ulaşabilmek için:
1. Ders konuları, öğrencilerin genel kültür seviyeleri gözönünde bulundurulmak
suretiyle, düşündürücü, sevdirici bir şekilde işlenecektir.
2. Ders işlenirken, gerektiğinde ilgili âyet ve hadislerle konunun takviyesi esas
alınacaktır.
3. İbadetle ilgili konular, uygulamalı olarak öğretilecektir.
4. Bazı öğrencilerin çevreden getirebilecekleri yanlış bilgi ve telkinler
düzeltilecektir.
5. Dış temizliğin yanında, iç temizliği, ahlak güzelliği ve hayatın disiplinli olması
açısından ibadetin önemi kavratılacaktır.
6. İslâm dinindeki ibadetlerin insan yaratılışına uygun ve kolay olduğu gerçeği
vurgulanacaktır.
II. BÖLÜM İBADET
ÜNİTE I İBADET (5 Saat)
AMAÇLAR
A- İbadetin önemi ve gereğini kavratmak.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili kitap, dergi ve diğer basılı kaynak kitaplar.
KONULAR
1. İbadet
a- İbadet Neye Denir?
b- Niçin İbadet Ederiz?
c- İbadetin Çeşitleri
d- İbadetin faydaları.
e- İman ile İbadet Arasındaki İlişki.
ÜNİTE II. MÜKELLEF (6 Saat)
AMAÇLAR
A- Öğrencilere dinen yapması ve sakınması gerektiği hükümleri kavratmak.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili kitaplar.
KONULAR
1- Mükellef.
a- Mükellef Kime Denir ?
b- Mükellefle İlgili Hükümler.
ÜNİTE III İSLAM (5 Saat)
AMAÇLAR
A- Öğrencilere İslâmın şartlarını ve bunların önemini anlatmak.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili kitaplar
KONULAR
1- İslâmın Şartları.
ÜNİTE IV TEMİZLİK (15 Saat)
AMAÇLAR
Öğrencilere;
A- İslamın Temizliğe verdiği önemi kavratmak.
OCAK-2004 R-13/13
B- Ruh ve Çevre temizliği hakkında olumlu davranışlar kazandırmak.
C- Abdestle ilgili bilgiler vermek.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili kitap, dergi ve diğer basılı kaynak kitaplar.
B- Teyp, video ve bunlarla ilgili kasetler.
KONULAR
1. İslamın Temizliğe Verdiği Önem.
2. Abdest
a) Abdestin farzları,
b) Abdest nasıl alınır?
c) Abdesti bozan şeyler.
d) Abdestsiz yapılmayan işler.
3- Gusül
a- Guslün farzları
b- Gusül nasıl yapılır
c- Gusül yapmayı gerektiren haller
d- Gusülsüz yapılmayan işler.
4- Teyemmüm
a- Teyemmüm neye denir?
b- Teyemmümün farzları
c- Teyemmüm nasıl yapılır?
d- Teyemmüm hangi hallerde yapılır?
e- Teyemmümü bozan şeyler.
ÜNİTE V NAMAZ (33 Saat)
AMAÇLAR
A- Öğrencilere Namazın Önemi ve Gereğini Kavratmak.
ARAÇLAR
A- Konu ile İlgili Kitaplar.
KONULAR
1- Namaz.
a- Namazın önemi
b- Namaz kimlere farzdır ?
c- Namaz vakitleri
d- Namaz kılınmayan vakitler
e- Namaz çeşitleri
f- Namazın farzları
g- Namazın vacipleri
h- Namazın sünnetleri
ı- Namazın mekruhları
i- Namazı bozan şeyler.
2- Namazın Kılınışı
A- Sabah Namazı
1- Sabah namazının sünnetinin kılınışı.
2- Sabah namazının farzının kılınışı.
B- Öğle Namazı
1- Öğle namazının ilk sünnetinin kılınışı
2- Öğle namazının farzının kılınışı
3- Öğle namazının son sünnetinin kılınışı.
R-13/14 OCAK-2004
C- İkindi Namazı.
1- İkindi namazının sünnetinin kılınışı
2- İkindi namazının farzının kılınışı
D- Akşam Namazı.
1- Akşam namazının farzının kılınışı
2- Akşam namazının sünnetinin kılınışı.
E- Yatsı Namazı.
1- Yatsı namazının ilk sünnetinin kılınışı
2- Yatsı namazının farzının kılınışı
3- Yatsı namazının son sünnetinin kılınışı
4- Vitir namazının kılınışı.
F- Sehiv Secdesi
1- Sehiv secdesi nedir?
2- Sehiv secdesi hangi hallerde ve ne zaman yapılır ?
3- Cuma Namazı.
a- Cuma namazı kimlere farzdır ?
b- Cuma namazı kılınabilmesi için gereken şartlar.
c- Cuma namazı nasıl kılınır ?
4- Teravih Namazı.
Teravih namazının kılınışı,
5- Bayram Namazları.
Bayram namazlarının kılınışı,
6- Yolcu Namazı.
Yolcu (sefer) namazının kılınışı,
7- Hasta Namazı.
Hasta namazının kılınışı,
8- Kaza Namazı:
Vaktinde kılınmayan namazların sonradan kılınması.
9- Cenaze namazı
a- Kimlerin cenaze namazı kılınır.
b- Cenaze namazının kılınışı.
ÜNİTE VI ORUÇ (9 Saat)
AMAÇLAR
Öğrencilere;
A- Orucun önemini ve gereğini kavratmak.
B- Oruç ibadedini benimsetmek.
C- Oruç ibadeti ile ilgili olumlu şuur ve duyguları kazandırmak.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili ders kitapları ve basılı kaynak kitaplar
KONULAR
1- Oruç
a- Orucun önemi
b- Orucun faydaları
c- Oruç kimlere farzdır.
d- Oruca ne zaman ve nasıl niyet edilir ?
e- İftar ve sahur
f- İftar duası
g- Ramazan orucunu başka zamanda tutmayı mübah kılan özürler.
h- Ramazanda başlanan orucu özürsüz olarak bozmanın hükmü
OCAK-2004 R-13/15
ı- Kaza ve kefaret neye denir ?
i- Orucu bozup yanlız kazayı gerektiren şeyler
j- Oruçluya mekruh olan şeyler
k- Oruç çeşitleri
l- Fıtır sadakası
m- Fidye
ÜNİTE VII ZEKAT (6 Saat)
AMAÇLAR
Öğrencilere;
A- Sosyal yardımlaşma ve dayanışmanın önemini kavratmak,
B- Zekat ibadetini benimsetip, bu ibadet ile ilgili olumlu şuur ve duyguların
gelişmesini sağlamak.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili ders kitabı, basılı kaynak kitaplar.
KONULAR
1- Zekat
a- Zekatın önemi
b- Zekatın faydaları
c- Zekatı kimler verir ?
d- Zekat kimlere verilir ?
e- Zekat kimlere verilmez ?
f- Zekat verilmesi gereken mallar
g- Zekat verilmesi gerekmeyen mallar.
h- Hangi mallardan ne kadar zekat verilir ?
ÜNİTE VIII HAC VE UMRE (7 Saat)
AMAÇLAR
Öğrencilere;
A- Haccın farz oluşunun hikmetleri ile Hac ve Umrede müslümanlar arasında
dayanışma ve birlik ruhunun geliştirilmesini kavratmak.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili kitap, dergi ve diğer basılı kaynaklar
B- Teyp ve video ve hac ile ilgili kasetler ve filmler.
KONULAR
1- Hac
a- Haccın önemi
b- Haccın faydaları
c- Hac kimlere ve ne zaman farzdır ?
2- Umre
a- Umre nedir ve hükümleri nelerdir ?
b- Hac ile umre arasındaki fark
ÜNİTE IX KURBAN (7 Saat)
AMAÇLAR
A- Kurban kesmenin hikmetleri ile İslâmda sosyal yardımlaşma ruhunun
geliştirilmesini kavratmak.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili kaynak kitaplar.
R-13/16 OCAK-2004
KONULAR
1- Kurban
a- Kurbanın önemi
b- Kimler Kurban keser ?
c- Kurban nasıl kesilir ?
d- Kurbanın eti ve derisi hakkında yapılacak işler
e- Kurban olan ve olmayan hayvanlar
f- Eti yenen ve yenmeyen hayvanlar
g- Adak kurbanı
ÜNİTE X YEMİN (4 Saat)
AMAÇLAR
A- Öğrencilere yemin konusunda bilgi vermek.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili kaynak kitaplar.
KONULAR
1- Yemin
a- Yemin neye denir ?
b- Yemin çeşitleri ve hükmü
c- Yemin kefareti
d- Yalan yere yemin etmenin büyük günah olduğu ve sakıncaları.
ÜNİTE XI DİNİMİZDE MÜBAREK GÜN VE GECELER (3 Saat)
AMAÇLAR
A- Öğrencilere dinimizce mübarek sayılan gün ile geceleri tanıtmak ve önemlerini
kavratmak.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili ders kitabı.
KONULAR
1- Cuma Günü
2- Ramazan ve Kurban Bayramları
3- Mevlit Kandili
4- Regaip Gecesi
5- Mirac Gecesi
6- Berat Gecesi
7- Kadir Gecesi
AHLAK DERSİ MÜFREDATI
Yıllık 25 Saat
AHLAK
Yıllık 25 Saat
III. BÖLÜM AHLAK
GENEL AMAÇLAR :
A- Öğrencilere, İslâm ahlakının temel ilkelerini ve Hz. Peygamberin örnek ahlâkını
ayet, hadis ve diğer İslâm büyüklerinin hayatlarından alınan örnek tablolarla anlatmak.
OCAK-2004 R-13/17
AÇIKLAMA
A- Ahlâk konuları anırtılırken, öğrencilerin yurtdışında yaşamakta oldukları gerçeği
göz önüne alınarak imkân nisbetinde hoşgörülü bir yaklaşımla ahlakî değerlerin davranış
haline gelmesi yolunda gerekli rehberlik yapılacaktır.
AHLAK DERSİ KONULARI
ÜNİTE I AHLAK (13 Saat)
AMAÇLAR
A- İslam dininde ahlâkın önemli bir yeri olduğunu kavratmak.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili ayet, hadis ve kitaplar.
KONULAR
1- Ahlak
a- Ahlâk neye denir ?
b- İslâmda ahlâkın önemi
c- İnanç ve ibadetlerin ahlakımıza tesiri
d- En güzel ahlâk örneği Hz. Muhammed (S.A.V)
ÜNİTE II AHLAKİ GÖREVLERİMİZ
AMAÇLAR
A- Öğrencilere ahlâkın fert ve toplum üzerindeki olumlu tesirlerini kavratmak ve
onlarda olumlu tutum ve davranışlar geliştirmek.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili ayet, hadis ve kitaplar.
KONULAR
1- Allah'a, Peygambere ve Kur'an'a karşı görevlerimiz.
2- Kendimize karşı görevlerimiz.
a- Bedenimize karşı görevlerimiz.
b- Ruhumuza karşı görevlerimiz.
c- Yeme ve içmede ahlak kuralları.
d- Konuşurken uyulması gereken ahlâk kuralları.
3- Aile fertlerinin birbirlerine karşı görevleri,
a- Karı kocanın birbirlerine karşı görevleri
b- Anne ve babanın çocuklarına karşı görevleri
c- Çocukların anne babalarına karşı görevleri
d- Kardeşlerin birbirlerine karşı görevleri
e- Hısım ve akrabalara karşı görevlerimiz.
f- Komşulara karşı görevlerimiz
4- Vatan ve Milletimize Karşı Görevlerimiz.
a- Vatan ve Millet Sevgisi
b- Şehitlik ve Gazilik
c- Dinimizin birlik ve beraberliğe verdiği önem.
d- Dinimizde kardeşlik
e- Dinimizde hoşgörü.
5- Devletimize karşı görevlerimiz.
a- Vergi vermek ,
b- Kanunlara uymak,
c- Askerlik yapmak.
R-13/18 OCAK-2004
6- Bütün yaratıklara karşı görevlerimiz.
a- İnsanlara karşı görevlerimiz,
b- Hayvanlara, bitkilere ve doğal çevreye karşı görevlerimiz,
c- İslâm Ahlakına uygun bir şekilde yaşıyan müslümanların özellikleri,
d- İslâm dininde yapılması yasak (Haram) olan şeyler.
IV. BÖLÜM
ÜNİTE II MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ (12 Saat)
AMAÇLAR
A- Öğrencilere kendi vatanını ve mensup olduğu milletini sevmeyi öğretmek ve bu
değerlere bağlılık şuurunu vermek.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili kaynak kitaplar
KONULAR
1- Türk Milletinin tarihteki yeri,
2- Türklerin Müslüman Oluşu,
3- Türklerin İslâma Hizmetleri.
a- Türklerin İslamın dünyaya yayılmasındaki hizmetleri,
b- Türklerin İslâmın korunmasındaki hizmetleri,
c- Türklerin İlim ve Medeniyete hizmetleri,
d- İslâmın Türk Milletine kazandırdıkları.
4- Türk toplumunda yardımlaşma ve yardım kuruluşları (Vakıflar)
5- Bayrak ve Sancak sevgisi,
6- İstiklal Marşımız,
7- Bir Milleti millet yapan unsurlar,
8- Tarihimizde önemli zaferler, bayramlarımız, Türkiyenin konumu,
a- Malazgirt Zaferi,
b- İstanbul'un Fethi,
c- Çanakkale'de Türk Kahramanlığı,
d- İstiklal Savaşımız.
9- Milli Bayramlarımız,
10- Türkiye'nin dünyadaki yeri,
11- Türkiye'nin tarihi ve kültürel zenginlikleri,
12- Türkiye'nin tabii güzellikleri.
SİYER DERSİ MÜFREDATI
Yıllık 25 Saat
V. BÖLÜM
SİYER (Yıllık 25 Saat)
AMAÇ
A- Öğrencilere, Peygamberimiz Hz. Muhammed (S.A.S)'in yaşayışını, çeşitli
alanlardaki söz ve davranışlarını tanıtmak, örnek ahlâkını benimsetmek, O'nun
Peygamber ve en üstün insan olduğunu öğretmek.
OCAK-2004 R-13/19
AÇIKLAMALAR
1- Peygamberimizin hayatı ile ilgili konular işlenirken daima onun üstün ve örnek
şahsiyetini tanıtma esas alınacaktır.
2. Peygamberimizin hayatının safhaları incelenirken, konu ile ilgili Ayet ve
hadislere de yer verilecektir.
SİYER DERSİ KONULARI
ÜNİTE I PEYGAMBERİMİZİN HAYATI (22 Saat)
AMAÇLAR
Öğrencilere;
A- Peygamberimizin dünyaya gelmesiyle insanlığın kazandığı önemi kavratmak.
B- Peygamber sevgisini benimsetmek.
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili kaynak kitaplar, dergiler ve kasetler.
KONULAR
1- Peygamberimizin Hayatı,
a- İslamdan önce dünyanın durumu,
b- Hz. Muhammed'in (S.A.V.) doğumu,
c- Hz. Muhammed'in (S.A.V.) gençliği, evliliği ve çocukları,
2- Hz. Muhammed'in (S.A.V.) Peygamber Oluşu.
a- İlk Vahiy,
b- İslam'a davetin başlaması.
3- İslâma davetin açıktan yapılması.
a- Müşriklerin müslümanlara yaptıkları zulümler,
b- Hz. Ömer'in Müslüman Olması,
4- Boykot ve Hüzün Yılları.
a- Müşriklerin müslümanlara uyguladığı boykot,
b- Ebu Talib ve Hz. Hatice'nin Vefatları,
c- Mirac Mucizesi,
5- Hicret ve Medine'de ilk yıllar.
a- Peygamberimizin Mekke'den Medine'ye Hicreti,
b- Peygamberimizin Medine 'de karşılanışı,
c- Ensar ve Muhacirler arasındaki kardeşlik
6- Hicretten sonra meydana gelen önemli olaylar.
a- Bedir savaşı,
b- Uhud savaşı,
c- Hendek savaşı,
d- Hudeybiye antlaşması,
e- Komşu devlet başkanlarına gönderilen İslam'a davet mektupları,
f- Mekke'nin fethi,
g- İslâm barış dinidir.
h- Veda Haccı,
ı- Veda hutbesi,
i- Peygamberimizin hastalığı ve vefatı,
j- Hz.Ebu Bekir'in halife seçilmesi.
R-13/20 OCAK-2004
ÜNİTE II PEYGAMBERİMİZİN İNSANLIĞA IŞIK TUTAN YÜKSEK
AHLAKI (3 Saat)
AMAÇLAR
Öğrencilere;
A- Peygamberimizin yüksek ahlâkının özelliklerini benimsetmek,
B- Peygamberimizin ahlakının sosyal hayatımızdaki tesirlerini kavratmak,
ARAÇLAR
A- Konu ile ilgili Siyer Kitapları.
KONULAR
1- Peygamberimizin insanlığa ışık tutan yüksek ahlakı,
a- Peygamberimizin ibadeti,
b- Peygamberimizin Cömertliği,
c- Peygamberimizin cesareti,
d- Peygamberimizin alçak gönüllülüğü,
e- Peygamberimizin hoşgörüsü,
f- Peygamberimizin doğruluğu,
g- Peygamberimizin temizliği,
h- Peygamberimizin merhameti,
ı- Peygamberimizin aile hayatı,
i- Peygamberimizin çocuk sevgisi,
k- Peygamberimizin hayvan sevgisi.
OCAK-2004 R-13/21
EK-3 (*)
T.C.
BAŞBAKANLIK
DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI
YURTDIŞI TEŞKİLATI KUR’AN-I KERİM VE
DİNİ BİLGİLER KURSU BİTİRME BELGESİ
(Kur’an-ı Kerim’i Yüzünden Okumayı Öğrenenlere Mahsus)
BELGE NO
……..…..…
FOTOĞRAF
BELGE DERECESİ
……………………….
Adı Doğum Yeri
Soyadı Doğum Tarihi
Baba Adı
Kursa Giriş Tarihi
Ana Adı
Kursu Bitirme Tarihi
Kursun Açıldığı
Yer
Belgenin
Düzenlendiği Tarih
Kur’an-ı Kerim ve Dini Bilgiler Kursuna devam eden .........................................
...................................................................................................... ........... / ..............
Öğretim Yılı sonunda yapılan sınavda başarı göstererek bu belgeyi almaya
hak kazanmıştır.
…………………………. …………………….......
Din Hizmetleri Müşaviri / Ataşesi Din Görevlisi
(*) Bu form 08/12/2006 tarihli ve 92 sayılı onay ile değiştirilmiştir.
ARALIK-2006